Övriga Användningsområden

Schampoo

En annan sak som också kan omnämnas i sammanhanget är att ägg är emulsion som passar ypperligt för hårtvätt och det användes som schampo i forna tider. Har man problem med hårbotten eller känner oro för alla syntetiska kemikalier så fungerar äggtvätt alldeles utomordentligt. Håret får lyster och behöver inte tvättas lika ofta. Som sköljmedel är äppelcider vinäger alldeles utmärkt. I sådana sammanhang kan mycket väl de mindre äggen från en dvärgras användas.

Första gången man knäcker ett ägg i håret är det speciell känsla, men snabbt förenar sig ägget med håret och man känner att det blir rent. Ett litet tips är att inte ha kylskåpskalla ägg utan mer rumstempererade. Själv kör jag en mix av gammaldags och moderna tvättmetoder. Yrkeslivet är ibland hektiskt för alla och då hinns det inte med att knäckas ägg i duschen tidigt på morgonen och då får man ha vanligt schampo tillhands. Men under mindre intensiva perioder är äggtvätten något att rekommendera för det mår håret bra av.

Även djurpäls tvättas effektivt med ägg och i synnerhet om de har eksem eller annat pälskvalster. Djur får ofta klåda av "köpe-schampo" som många gånger är dyra i inköp. Knäck i några ägg i hundens eller kaninens päls så blir de jättefina i pälsen. Katter brukar inte gilla vatten, men givetvis funkar metoden även på dem.

Färg

För cirka 300 år sedan  och längre tillbaka i tiden hade äggoljetempera en stor betydelse inom måleriet. Då ägget är emulgerande och finfördelar fett så blev den en viktig ingrediens i gamla allmogemålningar utöver linoljefärger. Nu ingår faktiskt linolja i en äggtempera och receptet på denna fina färg finns nedan. Äggoljetempera är en fantastisk gammal emulsion som man kan blanda med ett färgpigment i den kulör man vill måla. Temperafärgen är en en inomhusfärg och förr i tiden användes den främst till mindre föremål som man hade i vardagen. Möbler målades med linoljefärg, men de gamla förningskorgarna och andra mindre träföremål målades ofta med äggoljetempera. 

Äggoljetemperan har samma princip som linoljefärg och tränger in i träet. Ju äldre den blir desto mer oxiderar den och färgen blir vackrare med tiden. När oxidationen nått sitt maximum blir färgen mycket hård och hållbar. Oxidationsprocessen tar dock lite tid. Som riktmärke bör man låta föremålet man målat med äggoljetempera få oxidera under ett år då blir färgen mycket hård och slits inte bort så lätt. Idag ska allt gå så fort, men har man lite tid att vänta och inte behöver en torr yta inom loppet av några timmar får man efter hand en underbar pärlemoskiftande färg som lever och ändrar sig beroende på ljus på ett helt annat sätt än de moderna alkydfärgerna som lägger sig som ett stor täckande hinna utanpå träet. Om man har måleri som hobby är man ofta lagd åt ena eller andra hållet. Antingen jobbar man med moderna färger eller de gamla allmogefärgerna.

Både äggoljetempera och linoljefärg är fantastiskt dryga och man ska måla mycket tunnt flera gånger. Minst tre grundstrykningar som får torka ordentligt mellan varje strykning. Mellan varje stryckning ska målningen sandpappras lätt så eventuella penseldrag blir osynliga. Rund pensel motverkar penseldrag. Äggoljetemperan är så bra att att man kan använda den direkt på trä, medan linoljefärgen är tjockare och i regel måste denna spädas med balsamterpin som är ett kraftigt luktande lösningsmedel. Detta lösningsmedel påverkar nervsystem och det kan påverka hälsan negativt. Målar man bara med äggoljetempera är färgen mycket mijövämlig och skadar inte.  Färgen ger ett lyster som är svårt att efterrapa med moderna tekniker. Detta betyder inte att det inte blir fint med moderna färger, men moderna och gamla färger bygger på helt olika tekniker. Själv målar jag bara med linolje eller äggoljetemperqa och trivs utmärkt med detta. Då båda färgtyperna bygger på oxidationsprocesser för att färgen ska torka är temperatur en avgörande faktor så målandet blir ofta förlagt åt semestrar under sommaren. Då kan man vara ute och då behöver man inte ha baslsamterpentin inomhus. Det är viktigt i med god luftväxling om man målar med linoljefärg. För alla färger med linolja är det också viktigt att man lägger linoljetrasor mm  plåttunnor efter användning. Linoljefärger kan självantända med andra naturmaterial och därför är det viktigt att man förvarar linoljetrasor på ett sådant sätt att eld inte kan spridas vidare. 

 

Reccept på halvolja; hälften linolja och hälften terpentin + ev. färgpigment. Halvolja används som den är vid sista strykningen, men späds med mer terpentin vid första och andra stryckningen.

Halvolja är hållbar om det står svalt ( ej frystemeratur) överlång tid,men terpentinen kan avdunsta så det blir oljekaraktär av det hela mer än halvolja. Då är det bara att späda med balsamterpentin igen . Halvolja ärett utmärkt sätt att frächa upp en tidigare oljad möbel el linoljemåleri.  Äggtempera däremot ska stå svalt och den bör förbrukas inom 14 dagar. Gör små satser som går åt och släng gammal burk. Ägg oxiderar ju som sagt men när den är är påstruken på en möbel i ett tunt lager går det fort, men får oxidationen fortgå i en icke använd tempera så härsknar ägget allteftersom och doften av sura ägg är föga tilltalande och den sätter sig i en möbel. Är du osäker så lukta försiktigt det är inte så svårt att missa doften av gammalt ägg. En ny tempera luktar gott och linoljeaktig. Receptet finns nedan.

 

Recept på äggoljetempera;

1 ägg

1 dl linolja

1 dl vatten 

färgpigment